Unge accepterer ikke sprogfejl på Facebook

Ph.d. om hverdagssprog skyder fordommen om unges sprogbrug ned. De sociale netværkssider er ikke uredigerede sproglige rum, som de ofte fremstilles i medierne.

Med sin ph.d.-afhandling afkræfter Andreas Stæhr bl.a. myten om, at Facebook giver frit løb for uredigeret sprog. Der er nemlig tydelige regler for, hvordan unge kan og ikke kan kommunikere på Facebook. De unge retter ofte hinanden på humoristisk eller drillende facon, og det er med til at vedligeholde retskrivningsnormerne.

Hverdagssprog og digitalt sprog går hånd i hånd

Stæhr har undersøgt, hvilken rolle sociale medier spiller i unges hverdagsliv. Afhandlingen belyser, hvordan studiet af sociale medier kan undersøges fra et sociolingvistisk og etnografisk perspektiv. Forskeren konkluderer bl.a.,  at talt og skreven diskurs (læs: talesprog og digitalt sprog) er indlejret i hinanden. Til Politiken har forskeren tidligere udtalt:

“Vi skal ikke være bange for, at de unge bliver ligeglade med, hvordan de skriver, fordi de bruger de nye medier.”

Sproget er en del af en kulturstrømning

Andreas Stæhr har undersøgt en unges sprog på en folkeskole i København både i skolen, fritiden og på Facebook. En af konklusionerne er, at sproget på de sociale medier ikke kan ses uafhængigt af de unges sprogbrug i andre sociale sammenhænge. Sproget er en naturlig del af en kulturstrømning, som kendetegner nutidens ungdomsgeneration.

Har man et par dage til rådighed, kan Stæhrs ph.d. hentes her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *